Jožica Gramc, Zavod RS za šolstvo
Vključevanje skupnih ciljev državljanstva v pouk naravoslovnih predmetov povezuje znanstveno razumevanje z družbeno odgovornostjo.Državljanstvo gradi politično pismenost, kritično mišljenje, vrednote in aktivno participacijo, kar je ključno za ozaveščene posameznike. Sodobni izzivi, kot so podnebne spremembe, globalizacija in tehnološki napredek, zahtevajo pristope, ki učence pripravijo na kompleksnost sveta. V prispevku bomo premišljali kako opolnomočiti učence/-ke, da razumejo družbene procese, prepoznajo svojo vlogo v demokraciji in se vključijo v razprave o temah, kot so podnebne spremembe ali umetna inteligenca, kot poudarja Association for Citizenship Teaching. Naravoslovje ne sme ostati zgolj pri poučevanju konceptov, temveč mora vključevati tudi etične in družbene vidike znanosti, saj naravoslovne znanosti zelo vplivajo na naša življenja in družbo. Povezovanje naravoslovja in ciljev državljanstva omogoča učencem/-kam, da kritično presojajo znanstvene informacije, prepoznavajo vplive medijev in politik ter etično razmišljajo o tehnoloških inovacijah. Spodbuja jih k aktivnemu sodelovanju v demokratičnih procesih, povezanih z okoljskimi in tehnološkimi vprašanji, ter k odgovornosti do skupnosti. Tako učitelji pripravljajo učence/-ke na soočanje s sodobnim svetom kot aktivne državljane.
Ob upadanju zanimanja mladih za družbena vprašanja in zaupanja v institucije, kar kažejo podatki ICCS 2022, je to še posebej pomembno. Naravoslovni predmeti so idealni za razvijanje državljanskih kompetenc, saj spodbujajo razmislek o vlogi znanosti v družbi in njenem vplivu na izzive v prihodnosti. Z vključevanjem ciljev državljanstva v pouk učitelji pripravljajo učence/-ke na soočanje s kompleksnostjo sodobnega sveta, jih opolnomočijo za aktivno vlogo v skupnosti in krepijo njihovo odgovornost do prihodnosti.