Mag. Tjaša Kampos in Ajda Medvešek, OŠ Venclja Perka Domžale in OŠ Ivana Skvarče Zagorje ob Savi
Učenci/-ke se pri naravoslovnih predmetih učijo z in ob vizualizaciji. Vizualizacija naravoslovnih pojmov/konceptov je tako didaktični pristop – predstavitev naravoslovnih pojmov/konceptov (zunanja ali eksterna vizualizacija) in hkrati razvoj mentalnega modela o naravoslovnem pojmu/konceptu v miselnih shemah pri učencu (notranja ali interna vizualizacija). Pomembno je, da pri poučevanju in učenju naravoslovnih predmetov inovativno izkoristimo vse možnosti, ki jih vizualizacijski prikazi omogočajo za kvalitetno izvedbo pouka. Pri tem krepimo zavedanje, da ob učenju iz in o vizualizacijskih prikazih spodbujamo analogno mišljenje pri učencih, s čimer razvijajmo in krepimo naravoslovno pismenost (prepoznavanje, uporabljanje in ustvarjanje (znanstvene) razlage pojavov, ki vključujejo različne prikaze, modele in analogije) ter spodbujamo in omogočamo učno diferenciacijo in inkluzivno naravnanost, ki prilagaja učni proces ter okolje specifičnim potrebam posameznega učenca.
V prispevku bomo s primeri ponazorili vizualizacijske elemente, s poudarkom na modelih in modeliranju, s katerimi pri učencih krepimo sposobnost razumevanja in povezovanja pojmov na vseh treh predstavitvenih ravneh (makroskopski, submikro in simbolni) ter razvijamo vizualno pismenost. Osvetlili bomo uporabo vizualizacijskih prikazov pri izbranih temah in različnih fazah pouka, s poudarkom na pomembnosti aktivne vloge učencev pri tem. Prav tako bomo osvetlili pomen sistematičnega povezovanja uporabe vizualizacijskih elementov, podprtih tudi s sodobno digitalno tehnologijo, z in/ali ob eksperimentalnem delu. Predstavili bomo možnosti udejanjenja skupnih ciljev s področja Jezika, državljanstva, kulture in umetnosti z vizualizacijo pri naravoslovnih predmetih. Pri tem bomo izpostavili predvsem področje kulture in umetnosti skozi kompetenci izražanje v in z umetnostjo ter uživanje v dosežkih kulture in umetnosti. S primeri bomo ilustrirali povezovanje naravoslovnih predmetov z likovnim ustvarjanjem, kar omogoča učencem svobodno izražanje želja in udejanjanja idej v spodbudnem učnem okolju.